Er komt geen betalend parkeren in Postel. Tot deze conclusie kwam het college van burgemeester en schepenen na verder onderzoek. De grote parking in Postel blijft dus gratis. Momenteel staat deze beleidsintentie nog opgenomen in het strategisch meerjarenplan voor deze legislatuur. Het college van burgemeester en schepenen zal de gemeenteraad voorstellen om dit voornemen uit het plan te schrappen.
Betalend parkeren in Postel werd in het strategisch meerjarenplan opgenomen als een manier om extra inkomsten te verwerven en niet om een mobiliteitsprobleem op te lossen. Na uitgebreid onderzoek van de technische mogelijkheden blijkt de realisatie niet zo eenvoudig. Bovendien leidt betalend parkeren tot heel wat onwenselijke neveneffecten.
Negatieve mobiliteitseffecten
Het betalend maken van de bestaande gratis parking leidt onvermijdelijk tot wildparkeren in de omgeving van de abdij, met onveilige verkeerssituaties en hinder voor de omwonenden tot gevolg. Daarnaast vraagt een betalend parkeersysteem een grote investering in technische infrastructuur én controlepersoneel. Deze investeringen wegen niet op tegen het potentiële rendement.
Toeristische troef
De beslissing om het betalend parkeren niet in te voeren werd ook genomen vanuit toeristisch oogpunt. We willen Postel met zijn abdij en de omringende prachtige natuur de komende jaren nog sterker uitspelen als één van onze absolute toeristische toppers. Een gratis parking als vertrekpunt voor de vele abdijbezoekers en de talrijke wandelaars en fietsers vormt een belangrijke toeristische troef.
Betalend parkeren in het Centrum
Anders dan in het Centrum heeft het betalend parkeren in Postel geen herverdelend effect. In het Centrum moet het betalend parkeren de snelle rotatie van parkeerplaatsen in het handelscentrum bevorderen. De meest centraal gelegen parkeerplaatsen worden dankzij het betalend parkeren gevrijwaard van langparkeerders en pendelaars. Deze situatie geldt niet voor Postel.