Na de goedkeuring door de gemeenteraad in de zitting van september, rest alleen nog de handtekening van de Vlaamse mobiliteitsminister Ben Weyts om de snelheden op de Zuiderring opnieuw naar 90 per uur te brengen. We hopen dat de handtekening zeer snel volgt. Dan kunnen de nieuwe snelheidsborden nog voor de intrede van de winter geplaatst worden. Zeker bij slecht weer verhoogt de kans op kop-staartaanrijdingen door de wisselende maximumsnelheden van 70 en 90 kilometer per uur. Het gemeentebestuur stuurt alvast een officieel verzoek naar de minister om de handtekening zo snel mogelijk te plaatsen.
Eerder in de zomer sloot het gemeentebestuur een akkoord afgesloten met het Agentschap Wegen en Verkeer om het vroegere snelheidsregime op de Zuiderring opnieuw in te voeren. Het akkoord moest uiteraard nog de administratieve procedures doorlopen. Dit betekende een goedkeuring op de gemeenteraad, waarna de Vlaamse mobiliteitsminister het ontwerp van Ministerieel Besluit kan ondertekenen. Pas nadien kunnen de nodige signalisatieaanpassingen op het terrein gebeuren. Dit betekent dat de borden 70 per uur voor elk kruispunt zullen verdwijnen en dat het algemene snelheidsregime opnieuw 90 per uur wordt.
Stof opwaaien
De invoering van een gefragmenteerde snelheidsverlaging van 90 naar 70 kilometer per uur ter hoogte van de kruispunten deed heel wat stof opwaaien. Het zorgde voor een beperkte doorstroming waardoor er problemen ontstonden met onze woonstraten en centrumgebieden. De snelheidsverlagingen ter hoogte van de kruispunten verhoogde ook het risico op kop-staart aanrijdingen. Het gemeentebestuur ontving talrijke reacties van misnoegde automobilisten die de gewijzigde situatie als veel onveiliger ervaarden.
Na een open brief aan Vlaamse mobiliteitsminister Ben Weyts ontvingen we verontschuldigingen over het invoeren van deze snelheidsaanpassingen zonder advies van het gemeentebestuur. De minister gaf meteen ook de opdracht aan het Agentschap Wegen en Verkeer om met het gemeentebestuur te overleggen.
Opnieuw naar vroegere situatie
Tijdens dit overleg werd afgesproken om terug te keren naar de vroegere situatie. Dit betekent dat de snelheidsverlagingen naar 70 per uur ter hoogte van de kruispunten verdwijnen en dat er opnieuw een algemene maximumsnelheid komt van 90 per uur over de volledige Zuiderring op ons grondgebied. De enige uitzondering blijft de Simonsebrug in Ginderbuiten waar ter hoogte van de aansluitingen met het industriegebied een snelheidsbeperking tot 70 per uur wel aangewezen is.