117000 autovrije dagen door 30 Dagen Minder Wagen

donderdag, 29 juni, 2023

• 5900 deelnemers, 72% namen voor het eerst deel;
• 117000 autoloze dagen staat is het equivalent van een stad als Gent waar alle gezinnen een dag per week minder de wagen gebruiken.

Gent, Leuven, Antwerpen, Brussel – 29 juni 2023 – Morgen is de laatste dag van de tweede editie van het mobiliteitsexperiment 30 Dagen Minder Wagen. De campagne liep de hele maand juni en daagt deelnemers uit om hun auto een maand lang zoveel mogelijk aan de kant te laten en voorrang te geven aan meer duurzame mobiliteitsoplossingen. Er waren uiteindelijk zo’n 5900 deelnemers, onder wie 72% nieuwe deelnemers. Deze gebruikten gemiddeld 66% “minder wagen” in juni.

Op 30 juni sluit het Netwerk Duurzame Mobiliteit de actie af, die dan een maand zal hebben geduurd. In totaal nemen 5.900 personen deel in heel Vlaanderen. Als we de huidige resultaten (tot en met de derde week) extrapoleren naar de hele maand, lieten ze samen zo’n 117.000 dagen de auto aan de kant. Dat is concreet 66% minder wagen.

Laura Berthoud, campagnecoördinator bij Netwerk Duurzame Mobiliteit, blikt terug: ’Als het puur over het deelnemersaantal gaat, hadden we misschien op net iets meer gehoopt. Dat neemt niet weg dat we erg tevreden zijn over deze tweede editie. Ook dit jaar zijn we erin geslaagd een grote groep mensen mee te nemen in ons verhaal, met maar liefst 72% nieuwe deelnemers die er vorig jaar nog niet bij waren. Allemaal mensen die hun mobiliteit duurzaam willen veranderen en dat de afgelopen maand ook deden .’

Alle Gentse gezinnen die 1 dag lang hun wagen niet gebruiken

In Gent, de tweede grootste stad van Vlaanderen, wonen zo'n 117.000 gezinnen. 117000 autovrije dagen, dat is het equivalent van al die gezinnen die hun auto één dag aan de kant laten.

Als we de gemiddelde grootte van een Vlaams gezin even als maatstaf nemen, staan diezelfde 117.000 autovrije dagen ook gelijk met zo’n 2500 gezinnen die één wagen voltijds aan de kant laten. Genoeg wagens om een grote randparking van 150 hectare te vullen.

30 Dagen bevragen voor duurzaam mobiliteitsbeleid

De deelnemers vulden een eerste enquête in bij aanvang van de dertig dagen-actie, en werden dan wekelijks bevraagd naar hun aantal autovrije dagen. In september organiseren ze ook panelgesprekken met een deel van de deelnemers over de drempels die ze hebben ondervonden.

‘We weten dat duurzame verplaatsingen niet altijd evident zijn in de huidige context en willen een stem geven aan onze deelnemers. Daarom gaan we in gesprek over de aangename kanten van die duurzame verandering in hun leven, maar ook de hindernissen waar ze tegenaan liepen. Dit verwerken we in een rapport met concrete aanbevelingen voor de overheid. Zo kunnen ze de ervaringen van onze deelnemers vertalen in een toekomstgericht mobiliteitsbeleid.’, aldus nog Berthoud.

In het najaar worden alle gegevens uit de enquêtes verwerkt tot praktische aanbevelingen voor beleidsmakers. Bedoeling is meer inzicht te krijgen in wat er nodig is om de mobiliteitsroutines van mensen permanent te veranderen.

Antwerpen:
• Femke werkt bij de Antwerpse vestiging van communicatiebureau Wunderman Thompson. Zij bouwden een systeem op kantoor waarbij mensen met een druk op de knop konden aangeven hoeveel kilometers ze die dag niet met de wagen hadden gereden. Bij 1500 km kwam er een ijskar, en bij 6500 km een frietkraam. Die targets hebben ze allebei gehaald, en ze ronden waarschijnlijk de kaap van 10.000 km.

Over Netwerk Duurzame Mobiliteit

Het Netwerk Duurzame Mobiliteit verenigt als erkende koepel van mobiliteitsverenigingen Autodelen.net (Gent), Bond Beter Leefmilieu (Brussel), Fietsersbond (Brussel), Mobiel 21 (Leuven), Mpact (Gent), Trage Wegen (Gent), TreinTramBus (Gent) en de Voetgangersbeweging (Antwerpen). Ze willen een samenleving mogelijk maken waarin iedereen, zonder onderscheid, zich met minimale negatieve effecten voor mens en planeet vrij kan verplaatsen. Als koepelvereniging brengen ze mensen en organisaties samen die streven naar een maatschappelijke transitie richting duurzame mobiliteit. Samen met hen zetten ze duurzame mobiliteit bovenaan de maatschappelijke agenda en werken we aan innovatieve mobiliteitsprojecten op mensenmaat. Voor deze campagne wordt samengewerkt met de onderzoeksgroep Mobilise van de VUB. Zij zijn gespecialiseerd in duurzaamheidsanalyse en wil de transitie naar een duurzamer en inclusief mobiliteits- en logistiek systeem versnellen

Bron: 
Jeroen Nedergedaelt