Herentals/Mol, 9 december 2015 |
|
Elektrificatie biedt tal van voordelen voor reizigers uit Kempen
Vandaag hebben Luc Lallemand (CEO Infrabel), Jo Cornu (CEO NMBS), Jan Peeters (burgemeester van Herentals) en Paul Rotthier (burgemeester van Mol) de nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn Herentals – Mol officieel geopend. De 21 km lange spoorlijn werd ingereden aan boord van de 1ste elektrische trein. Vanaf zondag 13 december (bij de start van de nieuwe dienstregeling) kunnen de reizigers gebruik maken van elektrische treinen tussen Herentals, Olen, Geel en Mol. Bovendien worden enkele piekuurtreinen van en naar Brussel verlengd tot Mol.
Nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn en nieuw tractieonderstation
In het voorjaar van 2012 is Infrabel gestart met de elektrificatiewerken van de tweesporige lijn Herentals – Mol (lijn 15). De elektrificatie omvat de aanleg van +/- 800 bovenleidingspalen en meer dan 200 km aan draden en kabels voor de bovenleiding. Ook de wisselverbindingen in Herentals, Olen, Geel en Mol zijn elektrisch uitgerust, net als verschillende perron- en bundelsporen in Mol.
De voorbije maanden vonden er verschillende controles en testen plaats van de nieuwe bovenleiding op het 21 km lange spoortraject, ondermeer aan boord van een werktrein van Infrabel. Na het akkoord van de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen is de geëlektrificeerde lijn 15 nu klaar voor commercieel gebruik.
In Mol heeft Infrabel ook een nieuw tractieonderstation gebouwd. Deze spoorinstallatie zet de hoogspanning van de elekticiteitsleverancier om in bruikbare spanning voor het treinverkeer. Vanuit het onderstation loopt de omgezette tractiestroom via de bovenleiding naar de treinen zodat die elektrisch kunnen rijden. De elektrische voeding (in 3.000 Volt gelijkstroom) van de spoorlijn 15 gebeurt vanuit het nieuwe tractieonderstation Mol en vanuit het volledig vernieuwde tractieonderstation in Herentals.
Investering in een betere mobiliteit voor de Kempen
De totale investering voor de elektrificatie van de spoorlijn Herentals – Mol bedraagt ongeveer 24 miljoen euro. Dit omvat zowel de werken voor de bovenleiding als de bouw en technische uitrusting van het tractieonderstation in Mol. Het vormt een belangrijke investering voor de treinreizigers uit de Kempen. De nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn biedt meer mogelijkheden voor spooroperator NMBS, draagt bij tot een betere stiptheid en is bovendien milieuvriendelijk.
NMBS kan door elektrificatie aanbod verhogen
De elektrificatie van het baanvak Mol – Herentals maakt op de eerste plaats een flexibelere inzet (diesel of elektrisch) van het materieel mogelijk. Zo zal de L-trein (stoptrein) tussen Mol en Antwerpen voortaan met elektrisch materieel kunnen rijden. Twee P-treinen (piekuurtreinen) tussen Herentals en Brussel-Zuid (één ’s ochtends en één ’s avonds) worden verlengd tot Mol. Dat betekent dat ook Geel en Olen voortaan een rechtstreekse verbinding krijgen met Brussel. Daarnaast wordt ook een extra P-trein vanuit Mol naar Brussel ingelegd (aankomst in Brussel-Noord om 7u49).