Het nieuwe lotingsysteem van Cultuurcentrum ’t Getouw heeft voor de podiumvoorstellingen geleid tot een meerverkoop van 3 000 tickets in vergelijking met de verkoop tijdens dezelfde periode vorig seizoen. Ruim 1 100 mensen namen deel aan de loting, voor henzelf en/of voor anderen. Opgeteld liepen er maar liefst 16 200 ticketaanvragen binnen. De meeste aanvragers vonden zonder veel problemen hun weg in het nieuwe online aanvraagsysteem en ook het uitvoeren van de loting verliep technisch perfect. In de loop van deze week ontvangen alle aanvragers een bevestiging en betalingsuitnodiging voor de uitgelote voorstellingen.
Terwijl het aantal losse tickets fors de hoogte in ging, stellen we voor de abonnementen een omgekeerde beweging vast. In totaal verkochten we via het lotingsysteem 1 469 abonnementen. Dit cijfer ligt lager dan vorig seizoen.
Beide evoluties - minder abonnementen én toch meer tickets – betekenen samengevat dat we dit seizoen meer mensen bereiken die gemiddeld een kleiner aantal voorstellingen selecteren. Voor een abonnement moet je namelijk minstens vijf voorstellingen uitkiezen.
Voor het eerst kregen mensen de mogelijkheid om bij een abonnement ook extra losse tickets te bestellen voor niet-abonnees. We stellen vast dat deze optie gretig werd gebruikt.
Weinig aanvragers uit de boot
Tijdens de loting vielen zeer weinig mensen uit de boot. Alleen voor ‘The Line-up’ (de Comedy Night in Rauw) oversteeg het aantal aanvragen (370) het aantal beschikbare tickets (300) en vonden we geen andere oplossing. Ook voor het locatietheater van Studio Orka konden we, gezien de beperkte publiekscapaciteit, niet voor alle aanvragers een ticketje voorzien. Wie uiteindelijk niet werd uitgeloot, komt wel automatisch op een wachtlijst terecht.
Voor andere uitverkochte voorstellingen konden we mensen nog verplaatsen naar een andere datum en/of uur. Zo regelden we bijvoorbeeld voor het komisch theater van Loge 10 nog een extra voorstelling op een andere datum. De mensen die in de eerste ronde niet werden uitgeloot, ontvangen deze aangepaste datum als voorstel.
Betalingsuitnodigingen
In de loop van deze week versturen we de bevestigingen en bijhorende betalingsuitnodigingen naar alle deelnemers van de loting, ofwel per e-mail ofwel per brief. Wie nog wijzigingen aan zijn bestelling wil doorvoeren, neemt best contact op met de ticketbalie alvorens zijn bestelling te betalen. Iedereen krijgt tot eind augustus de tijd om zijn betaling in orde te brengen. Tickets die voor deze einddatum niet betaald zijn, worden opnieuw vrijgegeven.
Herstart ticketverkoop
De ticketverkoop start opnieuw op 13 juli. In totaal zijn er nog ongeveer 15 000 tickets voor de podiumvoorstellingen over, nog bijna de helft dus. Je kan vanaf dit seizoen tickets online bestellen, betalen én meteen ook zelf printen. Je kiest daarbij zelf je plaatsen op het zaalplan. Zo kan je, bij vrije plaatsen, nog tot op het laatste ogenblik beslissen om te komen en online een ticket aankopen.
Natuurlijk ben je ook nog steeds welkom aan onze ticketbalie om je bestelling af te handelen. Hou er wel rekening mee dat de balie gesloten is tussen 18 juli en 17 augustus. De onlineverkoop blijft tijdens deze periode gewoon doorlopen.