7,1 miljoen investeringen in 2015

dinsdag, 23 december, 2014

Het gemeentebestuur voorziet in 2015 een totaal investeringsvolume van 7,1 miljoen euro. Daarnaast bevat het exploitatiebudget voor het eerst een dotatie aan de nieuw gevormde brandweerzone Kempen. Belangrijke uitgaven voor 2015 gaat naar de afwerking van de nieuwbouw voor school SAIGO (1,2 miljoen euro) en de heraanleg van het kerkplein van Rauw (460 000 euro). Verder kopen we een online ticketingsysteem aan voor Cultuurcentrum ’t Getouw. Dat we een financieel gezonde gemeente zijn, bewijst onze lage schuldgraad per inwoner. Het volledige budget 2015 vind je online op www.gemeentemol.be.

De gemeenteraad keurde in zitting van 22 december het budget 2015 goed. Het budget bestaat uit drie onderdelen: een beleidsnota, een financiële nota en een toelichting. De beleidsnota is een concretisering van het strategisch meerjarenplan. Dit laatste document bepaalt de strategische beleidskeuzes voor de gehele legislatuur. De beleidsnota 2015 vertelt in eenvoudig taalgebruik wat het gemeentebestuur het komende jaar wil realiseren en welk budget hiervoor werd uitgetrokken.

Ontvangsten

In de beleidsnota staan de belangrijkste operationele inkomsten vermeld. De meeste inkomsten haalt het gemeentebestuur uit de fiscale ontvangsten. De aanvullende belasting op de personenbelasting (10,8 miljoen euro) en de opcentiemen op de onroerende voorheffing (10,6 miljoen euro) zijn hiervan de belangrijkste inkomstenbronnen.  Daarnaast dragen ook de belasting op drijfkracht (815 000 euro), de belasting op de aanvoer en opslag van nucleair afval (730 000 euro), de aanvullende belasting op motorrijtuigen (616 000 euro) en een aantal kleinere belastingreglementen hun steentje bij.

Een tweede belangrijke inkomstenbron zijn de werkingssubsidies. Naast het gemeentefonds (9,9 miljoen euro) zorgen allerhande specifieke werkingssubsidies (4,5 miljoen euro) voor de broodnodige inkomsten.

Uitgaven

Al deze inkomsten worden gebruikt voor het uitvoeren van het dagelijks beleid. In de beleids- en beheerscyclus noemen we dit de exploitatie. De operationele exploitatieuitgaven worden ingedeeld in drie grote groepen: bezoldigingen, toegestane werkingssubsidies en goederen en diensten.

Zoals in alle openbare besturen nemen de personeelsuitgaven de grootste hap (41 procent van de dagelijkse werking) uit het budget. Deze budgetteren we voor 2015 op 16,5 miljoen euro.

De categorie goederen en diensten (10,3 miljoen euro) bevat de werkingsuitgaven van de gemeente. Daarvan hebben we maar liefst 3,6 miljoen euro nodig om de totale afvalverwerking in onze gemeente te bekostigen.

De subsidies die het gemeentebestuur uitgeeft (toegestane werkingssubsidies) vertegenwoordigen 12,1 miljoen euro. De dotaties aan de politiezone Balen-Dessel-Mol (4,6 miljoen euro) en het OCMW (4,7 miljoen euro) zijn de grootste posten in de subsidies. Vanaf 2015 komt hier een dotatie bij voor de brandweerzone. De dotatie aan het OCMW is uitzonderlijk 1 miljoen euro lager.

Leningen en schulden

Om de financiële cirkel rond te krijgen worden er leningen opgenomen. De leningsopname gebeurt louter in functie van een optimale thesaurieplanning.  In 2015 plannen we 1,7 miljoen euro aan nieuwe leningen. De aflossingen en intrestlasten van al onze leningen zijn goed voor een uitgave van 2,8 miljoen euro in 2015. De totale schulden van het gemeentebestuur bedragen ongeveer 26 miljoen euro. Per inwoner komt dit neer op een schuld van 755 euro. Dit is bijzonder goed in vergelijking met het gemiddelde van gelijkaardige centrumgemeenten (1 470 euro). Onze schuldgraad per inwoner ligt ook een fors stuk lager dan het gemiddelde in de provincie Antwerpen (1 224 euro).

Investeringen

Naast de dagelijkse uitgaven voorziet het gemeentebestuur elk jaar tal van investeringen en projecten. In 2015 plannen we 7,1 miljoen euro investeringen. Hieronder vind je de meest opvallende:

ü  Afwerking school SAIGO: project van 3,6 miljoen euro

ü  Afwerking herinrichting begraafplaats Kruisven: project van 450 000 euro

ü  Onderhoud wegen: 702 500 euro

ü  Heraanleg kerkplein Rauw: 460 000 euro

ü  Vernieuwingsprogramma wagenpark: 270 000 euro

ü  Renovatie kleedkamers sporthal Den Uyt:  210 000 euro

ü  Informatisering en aankoop software: 280 000 euro

ü  Vernieuwing brug Weverstraat: 100 000 euro

ü  Fietspad Postelsesteenweg: project van 1 miljoen euro

ü  Missing link fietspad tussen Sluis en Jaagpad: 95 000 euro

Uitvoering en timing

Belangrijk is dat de realisatie van bepaalde projecten zich uitstrekt over verschillende jaren. De gemeente is verplicht om voor elk project de wettelijke en administratieve procedures te doorlopen. De investeringsenveloppes geven een beeld van de spreiding van deze projecten in de komende jaren.

Meer info: 
dienst financiën
014 33 09 20
Bron: 
SCHEPEN VAN FINANCIËN PETER VAN ROMPAEY