8,7/10, buslijnen 1 en 2 van de Centrum Express zijn met glans geslaagd volgens de Mollenaars. Dankzij deze nieuwe buslijnen 1 en 2 is parkeerstress verleden tijd als je naar het Centrum wil. Ook inwoners van verder afgelegen gehuchten én mensen die niet meer zo goed te been zijn, maken dankbaar gebruik van de service.
De bestaande intergemeentelijke buslijnen voldeden niet om elk gehucht van een verbinding te voorzien van en naar het Centrum. Ter compensatie voor het verdwijnen van de belbussen, riepen De Lijn en het gemeentebestuur de nieuwe buslijnen 1 en 2 in het leven. De nieuwe dienst ging van start op 1 september 2015. Buslijnen 1 en 2 garanderen dat ook de gehuchten Millegem, Achterbos, Rauw, Ginderbuiten én Sluis elk uur van en naar het Centrum kunnen. In december kreeg iedereen de kans om de nieuwe busdienst eens uit te proberen. Om de nieuwe buslijnen te evalueren, organiseerde de communicatiedienst een bevraging onder de ‘testers’.
Voor herhaling vatbaar
Elke respondent gaf aan dat ze de buslijnen in de toekomst vaker zullen gebruiken. 44% is van plan dit regelmatig te doen, 56% wil de bus af en toe inschakelen. Eén persoon motiveerde zijn antwoord als volgt: “Het is een goed initiatief. Zo geraken we toch nog in het Centrum indien we geen auto hebben. Dit gaan we meer doen!” 40% neemt de bus om naar het handelscentrum te komen. Samen met het station (30%) vormt dit de populairste bestemming.
Waarvoor nog gebruiken?
Veel mensen zien de nieuwe buslijnen als een geschikt vervoersmiddel om naar het ziekenhuis te komen (50%). Ook de dinsdagmarkt is een populaire bestemming (57%). Dit heeft ook een keerzijde: op dinsdag kan het volgens onze testgebruikers al eens druk worden op de bus.
Onze inwoners houden van de kleinschaligheid. Dankzij het kleinere formaat van de bussen, krijgt de chauffeur meer tijd om extra service te leveren. Dit geeft ook de inwoners die minder goed te been zijn vlot de kans om de bus te nemen.
Prima gelegen bushaltes
Maar liefst 85% van de gebruikers vindt de nieuwe bushaltes prima gelegen. Sommige pendelaars missen het enorme aantal haltes van de vroegere Belbus, maar begrijpen dat een zeer groot aantal opstappunten met een uurregeling niet haalbaar zou zijn.
Eindcijfer: 8,7/10
Het gemeentebestuur is uitermate tevreden over de positieve evaluatie. 8,7/10 is een bijzonder mooie score. Deze cijfers bieden ons extra informatie om samen met De Lijn de nieuwe buslijnen te evalueren. Waar nodig én mogelijk passen we zaken in de toekomst aan.