Een eet- en/of drankkraampje uitbaten tijdens ‘Mol Feest!’ op 25 augustus?

maandag, 9 mei, 2022

Horeca-uitbaters en handelaars kunnen zich tot en met 24 mei 2022 kandidaat stellen om een eet- en/of drankkraampje uit te baten tijdens Mol Feest! op donderdag 25 augustus. De kraampjes zullen opgesteld staan op het Rondplein. Stel je kandidaat via www.visitmol.be/cateringMolFeest. Je vindt er ook de deelnemingsvoorwaarden terug. Het aantal plaatsen is beperkt. Kandidaten moeten voldoen aan alle volwaarden.

Enkele belangrijke voorwaarden zijn: de uitbater moet zich houden aan de Vlarema-wetgeving. Dit omvat het verplicht gebruik van herbruikbaar cateringmateriaal. Verder moeten de aangeboden producten moeten direct consumeerbaar zijn en de aanvrager moet een geldig ondernemingsnummer hebben. Een drankvergunning of machtiging (leurkaart) zijn niet nodig.

Enkel herbruikbaar materiaal

Bij evenementen die het gemeentebestuur als overheid organiseert, is het verboden om drank en voeding te serveren in weggooimaterialen die slechts eenmalig gebruikt kunnen worden. Dit houdt in dat alle dranken en bereide voedingsmiddelen aangeboden moeten worden in herbruikbare bekers en cateringmaterialen. Ook het bestek dient herbruikbaar te zijn. Een servet om de mond af te vegen is wel toegestaan.

Standplaatsen

ü  Er wordt – wegens de verplichting op herbruikbare bekers – slechts één aanbieder van drank toegestaan. Deze aanbieder kan conform het reglement ‘Toeristische evenementen’ maximum twee standen uitbaten.

ü  Voor verkoop van bereide voedingswaren worden meerdere aanbieders toegelaten. Deze mogen in geen geval dranken verkopen.

ü  De aanbieders van zowel drank als voeding staan zelf in voor de herbruikbare materialen, het reinigen ervan en het afhandelen van de waarborg.

ü  Aanbieders die ter plaatse de herbruikbare materialen willen reinigen, moeten zelf een wasstraat inrichten. De gemeente voorziet aansluitpunten voor water en elektriciteit en de nodige afvoer.

ü  De locaties voor watertoevoer en -afvoer zijn beperkt op het Rondplein. De plaatsing van de wasstraat gebeurt dus steeds in overleg met het gemeentebestuur.

ü  Geïnteresseerden wordt gevraagd een duidelijk plan van aanpak op te maken en daarna contact op te nemen met de dienst toerisme om het plan samen te bespreken.

Toewijzing

Plaatsen in de evenementenzone mogen enkel ingenomen worden door personen die over een vergunning van de organisator beschikken.

Als het aantal aanvragen groter is dan het aantal plaatsen volgens het inplantingsplan, eventueel voor bepaalde producten, activiteiten of diensten, worden de vergunningen toegekend rekening houdend met volgende criteria en in deze volgorde:

1.    In de eerste plaats wordt rekening gehouden met de attractiviteit van de kraam en het aanbod en inpasbaarheid hiervan binnen het concept van het toeristisch evenement. Bovendien wordt rekening gehouden met een evenwichtig en divers aanbod.

2.    De overige aanvragen worden behandeld volgens chronologische volgorde van de aanvraag.

15 euro per m²

De kraampjes zijn betalend. Je betaalt 15 euro per m². Iedere begonnen m² telt voor een volledige m². Er wordt een minimumretributie van 100 euro aangerekend. Meer informatie hierover vind je in het retributiereglement en de deelnemingsvoorwaarden op www.visitmol.be/cateringMolFeest.

Meer info: 
dienst toerisme
014 33 07 85
Bron: 
SCHEPEN VOOR TOERISME HANS DE GROOF