Het gemeentebestuur heeft alle begrip voor de inwoners van De Hutten – een woonstraat die parallel loopt met de Molderdijk – en onderschrijft de verzuchtingen die zij uiten in hun petitie. Cijfers van snelheidscontroles door de politie én tellingen van onze verkeersdienst tonen aan dat deze straat in de richting van Mol-Centrum bijzonder veel sluipverkeer te slikken krijgt dat bovendien te snel rijdt. Het gemeentebestuur wil samen met de buurtbewoners en het Vlaams Gewest zoeken naar mogelijke oplossingen. In afwachting daarvan roepen we automobilisten in deze straat op minstens de maximumsnelheid in deze woonstraat te respecteren.
De twee opeenvolgende kruispunten Kruisven – Molderdijk en Molderdijk – Zuiderring zorgen vaak voor lange wachtrijen op de Molderdijk richting Mol-Centrum. Automobilisten met weinig geduld gebruiken De Hutten en de Lieven Heerstraat als parallelweg om snel bij het kruispunt Kruisven – Molderdijk te geraken.
De afgelopen jaren hield de politie in deze straten tal van snelheidscontroles. De maximumsnelheid in deze straten bedraagt 50 kilometer per uur. Gemiddeld rijdt meer dan een kwart van de voertuigen sneller dan 60 per uur. Sinds eind 2012 registreerde de politie er al 532 verkeersovertredingen voor een minnelijke schikking of verdere juridische vervolging.
Uitgebreide verkeerstellingen
Na meerdere klachten van de buurtbewoners hield onze verkeersdienst in januari 2015 uitgebreide verkeerstellingen met bijhorende snelheidsmetingen. In de richting van Balen – waarbij sluipverkeer weinig tijdswinst oplevert – registreerden we op één week tijd 585 voertuigen. Slechts 3% - goed voor 16 bestuurders – reed sneller dan 70 per uur.
En wat met sluipverkeer?
Wanneer we kijken in de richting van de Lieven Heerstraat – waarbij deze straat wél tijdswinst oplevert voor sluipverkeer richting Mol-Centrum – registreerden we op één week tijd 2 558 voertuigen. Dit is maar liefst 5 keer meer dan in de andere richting.
Hogere snelheden sluipverkeer
Naast de veel hogere verkeersintensiteit vallen ook de hogere snelheden in deze rijrichting op. Slechts 28% van de voertuigen respecteerde de snelheidslimiet van 50 kilometer per uur. 56% reed tussen de 50 en 70 kilometer per uur. 8% liet een snelheid noteren tussen 70 en 90 per uur. Er waren zelfs 22 snelheidsduivels (goed voor 1%) die in deze woonstraten méér dan 90 kilometer per uur reden.
En vrachtwagens?
Ook voor het vrachtverkeer zien we hogere aantallen in de richting van Mol-Centrum: 154 richting Mol-Centrum versus 52 richting Balen.
Oplossingen?
De verkeerstellingen spreken voor zich. De straat krijgt bijzonder veel sluipverkeer te slikken in de richting van de Lieven Heerstraat (richting Mol-Centrum). Bovendien rijden deze automobilisten vaak te snel. Het gemeentebestuur wil samen met de buurtbewoners zoeken naar oplossingen.
Allereerst zullen we de politie vragen om in de Hutten intensief te blijven controleren. Daarnaast vragen we aan het Vlaams Gewest de afstelling van de verkeerslichten verbeteren te verbeteren met het oog op een vlottere verkeersafwikkeling. Zij zijn wegbeheerder van beide kruispunten Molderdijk – Zuiderring en Molderdijk – Kruisven. Inmiddels hebben we van hen al de toezegging ontvangen dat ze hier de komende maanden werk van maken. Bovendien komen er nog andere ingrepen aan de kruispunten om de doorstroming te verbeteren.
Ten derde wensen we in overleg met de buurtbewoners de mogelijkheid te bespreken om de straat fysiek te knippen. Dit heeft het voordeel dat doorgaand verkeer onmogelijk De Hutten nog kan gebruiken als sluipweg. Uiteraard heeft dit ook het nadeel dat bewoners hun woning slechts langs één kant nog kunnen bereiken en hierdoor zelf regelmatig moeten omrijden. Bedoeling is om in het najaar een bewonersvergadering te organiseren en alle mogelijke opties te bespreken.