Mits enkele bijsturingen geeft het college van burgemeester en schepenen een gunstig advies aan de verkaveling Haaksstraat die IOK wenst te realiseren in samenspraak met de verschillende grondeigenaars. Het openbaar onderzoek leidde tot 25 bezwaarschriften waaronder vijf petitielijsten. Met de bijsturingen komt het gemeentebestuur tegemoet aan enkele terechte opmerkingen.
De verkavelingsaanvraag voorziet in totaal het verkavelen van percelen in 67 percelen waarvan tien loten bestemd zijn voor gegroepeerde bebouwing, 54 loten voor gekoppelde bebouwing, één lot voor vrijstaande bebouwing, één zone voor een woningbouwproject en één zone voor een sociaal woningbouwproject. De realisatie van de verkaveling omvat ook de aanleg van nieuwe wegen met bijhorende nutsvoorzieningen.
Voor 39 sociale kavels worden tarieven gehanteerd die gemiddeld 20 procent lager liggen dan de marktprijs. Iedereen kan zich kandidaat stellen voor een perceel, er zijn geen inkomensgrenzen. Wel bestaan er voorrangsregels. De toewijzing gebeurt per lottrekking. Je kan je nog niet officieel kandidaat stellen. Eerst moeten de verkavelingsvergunning verkregen worden en de infrastructuurwerken uitgevoerd zijn.
Kleinstedelijk gebied
Tijdens het openbaar onderzoek werden 25 bezwaarschriften, waaronder vijf petitielijsten, ingediend. Verschillende bezwaarschriften stellen de komst van de verkaveling op zich in vraag. Deze bezwaarschriften werden niet weerhouden. Er is in Mol, gezien de sterke bevolkingsgroei en de prognoses voor de komende jaren, absoluut een hoge woningnood. Zeker de vraag naar kleinere en betaalbare kavels is groot.
Daarnaast liggen de percelen volgens het gewestplan in een woonzone binnen het afgebakende Kleinstedelijk Gebied. Het zijn juist de woongebieden in het Kleinstedelijk Gebied die als eerste moeten worden aangesneden voor extra bewoning, en dit om de buitengebieden van Mol te vrijwaren. De verkaveling doet bovendien geen afbreuk aan de woonkwaliteit van de omwonenden.
Vrees voor sluipverkeer
Daarnaast vreesden enkele indieners van een bezwaarschrift voor bijkomend sluipverkeer. Aan dit bezwaar komt het gemeentebestuur tegemoet. Zo wordt een deel van de wegenis binnen de verkaveling geschrapt voor autoverkeer. Dit vergroot de omrijdfactor, wat de verkaveling oninteressant maakt voor doorgaand verkeer. Een andere mogelijke maatregel – die nog in samenspraak met de huidige bewoners moet bekeken worden – is het fysiek doorknippen van de Berkvenstraat ter hoogte van de oude kasseiweg. Hier geldt nu al ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’.
Wateroverlast
Een aantal indieners van een bezwaarschrift vreest voor wateroverlast in de Haaksstraat. Zij stellen dat er nu al sprake is van wateroverlast bij hevige regenval. Ze vrezen dat de komst van de verkaveling dit probleem verergert. Het gemeentebestuur legt ontwikkelaar IOK op om bij de uitwerking van het technisch plan van de wegenis en de waterafvoer bijzondere aandacht te besteden aan het probleem en hiervoor de nodige oplossingen uit te werken. Het regenwater vanuit de verkaveling mag geen last veroorzaken voor de bestaande omwonenden.
Hoe nu verder?
Het college van burgemeester en schepenen geeft op dit moment een positief advies. Vooraleer de verkavelingsvergunning definitief te kunnen uitreiken, moet de gemeenteraad nog beslissen over de wegenis. De gemeenteraad spreekt zich hierover op de gemeenteraad van 23 februari uit.