ELKE DAG BETER
MOL – Het H. Hartziekenhuis Mol heeft met glans het NIAZ-label voor kwaliteitsvolle zorg behaald.
Dit internationale kwaliteitslabel betekent dat het ziekenhuis kan aantonen dat het op herhaaldelijke wijze een hoog niveau van kwalitatieve zorg levert én over een werkcultuur beschikt die gericht is op continue verbetering. Het is een signaal dat patiënten, verwijzers, partners en overheden kunnen rekenen op een kwaliteitsvol en veilig georganiseerd ziekenhuis.
Om tot deze beoordeling te komen, hebben negen externe auditoren van het NIAZ (het Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg) het H. Hartziekenhuis Mol grondig doorgelicht. Artsen, verpleegkundigen, ondersteunend personeel, directie, raad van bestuur en zelfs huisartsen en patiënten: iedereen werd bevraagd over de werking van het ziekenhuis en het traject dat een patiënt doorloopt.
Wim Mercier, kwaliteitscoördinator: “In totaal werden er meer dan 2000 normen getoetst en we voldoen aan 96,9 % van alle normen: dat is dus een grote onderscheiding. We scoren daarmee bij de beste ziekenhuizen van het land. De uitbouw van ons duurzaam en integraal kwaliteitsbeleid werd nu dus beloond met het accreditatielabel. Daarenboven kregen we maar liefst tien complimenten van het NIAZ. Die complimenten staan voor tien bijzondere prestaties waarmee ons ziekenhuis zich positief onderscheidt van andere ziekenhuizen. Hieronder onder meer de betrokkenheid van de artsen, onze aandacht voor veiligheid en onze zorgplanning.”
Greet Van Hove, verpleegkundig diensthoofd: “Het NIAZ kijkt vooral na of de patiëntveiligheid geborgd is en of de kwaliteit van zorgen overal gegarandeerd is. Dat zijn absolute voorwaarden om het vertrouwen van de patiënt te verdienen. We zijn fier dat we met deze audit aan een groep onafhankelijke experten hebben kunnen laten zien dat we dat vertrouwen méér dan waard zijn.”
“De auditoren waren erg ingenomen met onze risico- en impactanalyses op mogelijke noodsituaties”, voegt preventieadviseur en milieucoördinator Inge Knoops eraan toe. “De normale werking van het ziekenhuis moet inderdaad op ieder moment gegarandeerd kunnen worden. Als een noodsituatie zich toch voordoet, zijn wij degelijk voorbereid.”
“We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om de kwaliteit van onze zorg- en dienstverlening verder te optimaliseren. Deze accreditatie toont dat een ziekenhuis van onze grootte ook topkwaliteit biedt”, zegt Ellen Vermeulen, aankoopmanager van het Molse ziekenhuis. “We zijn bijzonder trots op de positieve feedback van het NIAZ over onze aankoopprocedure en de verhoogde betrokkenheid van alle verpleegafdelingen en diensten in dit proces. Een echte opsteker voor het hele ziekenhuis.”
Over het Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg
Het NIAZ is een onafhankelijk instituut dat kwaliteitsnormen opstelt en ziekenhuizen – op hun eigen verzoek – aan die normen toetst. Met een audit gaat het NIAZ na of het ziekenhuis op zo’n manier is ingericht dat het een aanvaardbaar kwaliteitsniveau haalt en of het die kwaliteit kan monitoren en verankeren. Als dat zo is, krijgt het ziekenhuis een accreditatie voor vier jaar. Daarna volgt een volledige hertoetsing.
Over NIAZ-QMentum, een internationaal en erkend accreditatieprogramma
Het NIAZ maakt gebruik van het internationale accreditatieprogramma Qmentum. Daarbij staat de Q voor kwaliteit, en “mentum” voor momentum: het is tijd voor kwaliteit. Dit programma is in 2007 ontwikkeld door Accreditation Canada en wordt inmiddels ingevoerd in 27 landen. Het internationaal accreditatieprogramma NIAZ-Qmentum (KZi 3.1) is het geldende normenkader voor een instelling die een aanvraag wil indienen op basis van NIAZ-Qmentum.
Voorbeelden van deze normen zijn:
* ziekenhuishygiëne en infectiepreventie
* correcte identificatie van patiënten
* opvolgen van indicatoren
* veilige heelkunde
* informatievoorziening naar patiënt en familie
* een veilig medicatiebeleid
* een methode voor incidentenanalyse
* risicomanagement
* ….
Meer info vindt u op de website van het NIAZ www.niaz.nl onder de rubriek accreditatie.