Help bij het optimaal afstellen van de verkeerslichten Zuiderring – Molderdijk
Samen met de aanleg van bijkomende afslagstroken tussen de kruispunten Zuiderring – Molderdijk en Molderdijk - Kruisven heeft het Vlaams Gewest een nieuw regelsysteem voor de verkeerslichten geïnstalleerd. Het gaat hier over een compleet nieuw systeem dat de nodige afstelling en finetuning vereist. Het gemeentebestuur zit in de tweede helft van oktober met de mensen van het Agentschap Wegen en Verkeer (Vlaams Gewest) samen om de huidige afstelling te evalueren en bij te sturen. Om zoveel mogelijk gegevens te verzamelen, roepen we alle gebruikers van het kruispunt op om hun bevindingen gestructureerd en gedetailleerd door te geven via een e-formulier op www.gemeentemol.be. Dit kan uiterlijk vrijdag 14 oktober.
De verkeerslichten afstellen van beide nabijgelegen kruispunten Zuiderring – Molderdijk en Molderdijk – Kruisven is een bijzonder moeilijke evenwichtsoefening. We spreken hier over verkeersstromen uit maar liefst zes richtingen met sterk verschillende verkeersintensiteiten. Deze verkeersvolumes veranderen bovendien doorheen de dag. Elke aanpassing aan de verkeerslichten voor één rijrichting heeft onvermijdelijk een impact op het tussenliggende ‘sas’ en de groentijden voor de andere richtingen.
Bijsturen en finetunen
Dit nieuwe systeem van verkeerlichten past de groentijden aan volgens de actuele verkeersintensiteiten uit beide richtingen. Toch is er nog nood aan bijkomende manuele afstelling, aangezien beide kruispunten een grote invloed hebben op elkaar. In de tweede helft van oktober zitten we hiervoor rond de tafel met het Agenschap Wegen en Verkeer. Zij zijn als wegbeheerder verantwoordelijk voor beide kruispunten.
Eigen analyses én ervaringen van gebruikers
Het gemeentebestuur staat in nauw contact met het Agentschap Wegen en Verkeer om de verkeerslichten op beide kruispunten zo goed mogelijk af te stellen. Naast eigen analyses ter plaatse roepen we ook alle weggebruikers op om hun ervaringen met ons te delen via een e-formulier. Zo verzamelen we zoveel mogelijk informatie over elke rijrichting op elk tijdstip van de dag. Je mag ons zowel een positieve als een negatieve passage melden.