Maak vanaf nu online afspraak voor burgerzaken via nieuw afsprakensysteem
Vanaf nu kan je online een afspraak maken voor de meeste dienstverleningen van onze bevolkingsdienst, burgerlijke stand en vreemdelingendienst. Je hoeft hiervoor dus niet meer te bellen. Je boekt je afspraak via een online afsprakensysteem dat geïntegreerd werd in onze website. Selecteer de gewenste dienstverlening, het tijdstip dat jou het best past en geef een aantal persoonsgegevens door. Als je je gsm-nummer of e-mailadres invult, krijg je ook een bevestiging van de afspraak. Opgelet: door de coronamaatregelen vragen we nog altijd om zo veel mogelijk alleen naar de afspraak te komen.
Sinds de coronacrisis werken de gemeentediensten met baliedienstverlening uitsluitend op afspraak. Voor de meeste diensten moet je telefonisch een afspraak maken. Vanaf nu kan je ook online een afspraak maken met de medewerkers van de bevolkingsdienst, burgerlijke stand en vreemdelingendienst.
Online afspraken voor bijna alle dienstverlening burgerzaken
Als je ervoor kiest om online een afspraak te maken, krijg je in het nieuwe systeem een overzicht van alle dienstverlening waarvoor dit mogelijk is. Selecteer de gewenste dienstverlening, het tijdstip dat jou past en vul je persoonsgegevens in. Als je je gsm-nummer of e-mailadres invult, krijg je ook een bevestiging van de afspraak. Vind je in het overzicht niet wat je zoekt? Dan bel je met een medewerker van de juiste dienst en maak je telefonisch een afspraak.
Integratie gemeentelijke website
Het online afsprakensysteem is volledig geïntegreerd in onze website. Rechts bovenaan op de startpagina van onze website vind je de knop ‘Maak afspraak’. Daarnaast staat er een rechtstreekse link naar het afsprakensysteem bij de contactgegevens en openingsuren van de bevolkingsdienst, burgerlijke stand en vreemdelingendienst. Ten slotte vind je ook een knop bij elk product waarvoor je online een afspraak kan maken. De knop ‘Maak hier online je afspraak’ leidt je meteen naar het afsprakensysteem. Staat de knop er niet? Dan bel je naar de juiste dienst.
Aanvullend, digitaal aanbod
Met het nieuwe afsprakenplatform zet het gemeentebestuur verder in op digitale dienstverlening. Onze bevolkingsdienst, burgerlijke stand en vreemdelingendienst ontvangen dagelijks heel veel telefoons om afspraken te maken. Via het online systeem kunnen inwoners nu zelf een afspraak maken. Hierdoor hebben de medewerkers meer tijd om de afspraken voor te bereiden en mensen tijdens hun afspraak verder te helpen.
Het afsprakensysteem vormt een aanvulling op onze dienstverlening, géén vervanging. Inwoners die liever bellen om een afspraak te maken, of geen computer of internet hebben, kunnen nog altijd bellen naar de diensten.
Uitbreiden naar andere baliediensten
Na dit eerste project breiden we het online afsprakensysteem verder uit naar onze andere baliediensten. Zo zal ook onze dienst ruimtelijke ordening nog voor de zomer het afsprakensysteem invoeren.