Omdat het ondertussen windstil is geworden rond het dossier maar er wel talrijke signalen zijn dat de plannen gewoon zullen worden uitgevoerd voerde PVDA vanochtend actie aan het station van Herentals. Bedoeling is om 300 handtekeningen te verzamelen zodat men hierover vragen kan stellen op de gemeenteraad van Herentals.
Maarten Vansina, voorzitter PVDA Herentals (derde van links op de foto): ‘Ik vind het onbegrijpelijk dat een minister van Ecolo deze parking betalend wil maken. De reiziger zal alweer de dupe zijn en op deze manier leidt je de mensen opnieuw naar hun wagen. In juni 2021 tekende de voltallige gemeenteraad beroep aan tegen deze beslissing. Vooral toenmalig schepen voor mobiliteit, Yoleen Van Camp (N-VA), beet fel van zich af. Maar sindsdien horen we niets meer. Haar opvolgster, Eva Brandwijk (N-VA), heeft me deze week laten weten dat er onderhandeld wordt over de tarieven. Zo zou men een abonnement kunnen aankopen voor 32 euro per maand. En ondertussen is de oprit naar de parking al aangepast.’
Het station van Aarschot is vergelijkbaar met dat van Herentals. Daar betaal je bijvoorbeeld 7,44 euro per dag, 36,80 euro per maand, 103 euro per drie maanden en 368 euro per jaar op voorwaarde dat je een treinreiger bent. Niet-treinreizigers betalen achttien euro per dag en 73,50 euro per maand. Vansina: ‘Ik denk dat onze lokale politici niet op de tafel durven kloppen bij hun partijgenoten in het parlement. Eén van de opmerkingen is dat ook niet-treinreizigers nu gebruik maken van de parking. Dat onderscheid kan je heel simpel maken door het invoeren van een QR-code. Het station ligt op een kruispunt en trekt op een weekdag 4 000 pendelaars aan van binnen en buiten de stad. We vragen aan de mensen die onze petitie tekenen van waar zij komen. Er zijn reizigers bij uit Retie die naar hier komen omdat de verbinding vanuit Herentals voor hen beter is.’
‘Met de stijgende energieprijzen en in het huidige klimaat is deze maatregel waanzin. Goed openbaar vervoer is een antwoord op stijgende brandstofprijzen en de klimaatproblemen. Duitsland begrijpt dit en zet vandaag in op betaalbaar en performant treinverkeer. Waarom kan dat niet in België?’ ‘
Greet Daems (PVDA Geel en federaal parlementslid, derde van rechts op de foto) stelde de vraag aan minister Gilkinet maar kreeg enkel als antwoord dat de NMBS nog meer zal moeten besparen. ‘Stationsparkings betalend maken is een maatregel om de voortdurende besparingen bij de NMBS te compenseren. Wij bestaan voor betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer met een betere dienstverlening. Door de parking hier betalend te maken, bouw je extra drempels in om het openbaar vervoer te nemen. Dat is niet verstandig. Wij eisen dus dat de minister en de NMBS, deze parking gratis houden.’
Edwin MARIËN
Virusvrij.www.avast.com |