Eerste concrete ideeën en pistes voor de opwaardering van de 15 Kapellekens liggen op tafel. Hoe ontsluiten we de 15 Kapellekens? Waar kan je nog parkeren? Krijgt de grote kapel een bijzondere invulling? Geven we een moderne invulling aan de kruisweg in de kapelletjes? Kunnen we een aantrekkelijke gezinswandeling creëren? Op deze en andere vragen formuleren de landschapsarchitecten en de scenografen al mogelijke antwoorden. Ze gebruiken schetsen, plannetjes en referentiebeelden om je te inspireren. Maar, wat vind jij? Heb jij nog extra ideeën? Geef voor 1 september online jouw mening op www.gemeentemol.be/15kapellekens.
Recent presenteerden de landschapsarchitecten en scenografen hun voorstellen op de tweede workshop. Alle aanwezigen kregen de kans om te reageren. In totaal staan er voor dit project drie workshops op stapel. Tijdens de laatste workshop landen we op een helder schetsontwerp dat de steun krijgt van geïnteresseerde buurtbewoners en iedereen die de kapelletjes een warm hart toedraagt. De realisatie van de plannen is voorzien voor 2023.
Volgende concrete vragen liggen momenteel op tafel. Geef jij jouw visie?
ü Hoe brengen we de prachtige verhalen over de 15 Kapellekens in beeld?
Met een infobord aan elk kapelletje, een audio-installatie weggewerkt in de kapellekens, via een QR-code die je moet scannen?
ü Kiezen we voor een traditionele, gerestaureerde kruisweg of een hedendaagse versie door bijvoorbeeld lokale kunstenaars ontworpen?
ü Wat met de vijftiende kapel? Op welke manier zou je het gebaar van hoop kunnen doorgeven aan anderen in die kapel?
Een traditioneel kaarsje branden, een persoonlijke boodschap schrijven op een kunstzinnige installatie of een boodschap via de smartphone laten projecteren tegen de muur?
ü Parkeren voorzien we enkel aan de kerk, vind je dat een goed idee?
ü Zijn de rolstoeltoegankelijke paden goed gekozen?
ü We zijn al op de hoogte van een aantal ‘missing links’ die aansluiten op mooie wandelwegen maar tot privé-eigendom behoren. Zijn er nog andere verborgen paadjes niet publiek toegankelijk?
ü Kunnen we met dit plan het autoverkeer zoveel mogelijk weren uit het bos, zonder bereikbaarheid te verliezen voor bewoners?
ü Ken jij nog verborgen plekjes in de omgeving?
ü Welke bank vind jij het meest geschikt voor een ‘ontvangstplek’ vooraan in de Mastenstraat?
ü Een kijkplatform met een mooi uitzicht op de 15 Kapellekens, vind je dat een goed idee?
ü We verwijderen de eiken die te dicht bij de 15 Kapellekens zijn aangeplant, en planten heide aan om een open ruimte te creëren. Plaatsen we de banken best aan de overzijde?
ü Volstaat het om enkele eenvoudige speelelementen toe te voegen aan het heuvelachtig bos?
ü Is het een goed plan om een waterelement toe te voegen waarin de omgeving weerspiegelt en waar dieren kunnen drinken?
Waarom dit project?
De 15 Kapellekens genieten een grote bekendheid binnen en buiten onze gemeentegrenzen. Deze historische bosrijke locatie groeide de afgelopen decennia uit tot een favoriete rust- en ontdekkingsplek voor talrijke wandelaars en fietsers, jong en oud.
Als eigenaar van de kapelletjes staat het gemeentebestuur in voor het onderhoud van deze unieke gebouwtjes en de bijhorende kruisweg. Recent liet het gemeentebestuur door een gespecialiseerd architectenbureau een erfgoedkundig beheersplan opmaken voor de kapelletjes. Dit beheersplan bevat de volledige historiek en geeft aan hoe het structureel onderhoud van dit beschermd historisch patrimonium moet gebeuren.
Twee hectare publiek bos
Al sinds 2004 koopt het Kempens Landschap met financiële ondersteuning van het gemeentebestuur stapsgewijs private bospercelen op in de onmiddellijke omgeving. Dankzij een recente aankoop kon het Kempens Landschap de eigendommen in publiek bezit verdubbelen tot twee hectare. Alle aangekochte bospercelen liggen in de onmiddellijke nabijheid van de kapelletjes.
Het project wordt financieel ondersteund door LEADER. Dit Europees subsidiëringsprogramma richt zich op plattelandsontwikkeling. Dankzij de aankopen van de omliggende percelen én het recente beheerplan is de tijd aangebroken om de kruisweg en de onmiddellijke omgeving een stevige upgrade te geven.