Naar jaarlijkse gewoonte organiseert het team van de centrumparochie van Mol tijdens de zomermaanden in de Sint-Pieter en Pauwelkerk een tentoonstelling van religieuze kunst . Dit jaar exposeert Ingrid Meyvaert haar “kruisweg van het licht”.
Ingrid Meyvaert (°1956) studeerde plastische kunsten aan het Hoger Sint-Lucasinstituut te Gent. In 1978 huwde ze met Luc Mestdagh en legde zich toe op het ontwerpen van glasramen. Dit was het begin van een perfect huwelijk tussen artistieke begaafdheid en ambachtelijke vaardigheid. Traditie en vernieuwing hadden elkaar gevonden. Van 1979 tot 1995 combineerde ze haar glasraamkunst met het docentschap in het kunstsecundair onderwijs in het Sint-Lucasinstituut te Gent. Door het grote aantal opdrachten en tentoonstellingen in binnen- en buitenland wijdt ze zich sindsdien fulltime aan de kunst.
Al haar ontwerpen worden uitgevoerd in het glazenieratelier Mestdagh, dat sinds 1947 gekend staat om zijn uitmuntende ambachtelijke kennis en kunstvaardigheid.
Deze intense samenwerking met het atelier Mestdagh biedt haar een forum waar ze in alle vrijheid kan werken en kan beschikken over de mooiste glassoorten, een heel rijk kleurenpalet van meer dan 600 verschillende kleuren en het biedt de mogelijkheid de uitvoering van haar werken tot in de kleinste details te volgen en te begeleiden.
Ingrid Meyvaert is thuis zowel in het religieuze-figuratieve werk als in de abstracte en profane kunst. Haar creaties zijn te vinden in kerken, openbare gebouwen, bedrijven en privéwoningen.
Alhoewel ze ook glasramen als autonome kunstwerken creëert, gelooft ze dat glasramen slechts optimaal functioneren als ze geïntegreerd zijn in een architecturale context.
Zij is een meester op vlak van glasraamkunst. Ze bezit een bewonderenswaardige kennis van kleuren en technische mogelijkheden van het kunstambacht. Ze weet moeiteloos beide elementen te versmelten tot een uniek harmonisch geheel van gekleurd glas en lood.
Daar waar sobere kleuren en strakke vormgeving nog vaak de architectuur domineren, durft zij een rijk kleurenpalet en een vitaal lijnenspel te hanteren. Dat maakt haar werk uniek en geliefd.
In al haar glascreaties streeft Ingrid Meyvaert naar moderniteit maar steeds met respect voor de rijke ambachtelijke traditie.
Tot haar grootste opdrachten behoren de ramen in de St.-Antoniuskerk te Heist, in de kapel van de Dominicanessen te Brugge, in de Sint-Janskapel van de Broeders van Liefde te Zelzate en in de kapel van de Zusters van Maria te Maarke, het bovenlicht in de Bibliotheek te Zele, de ramen in de Kapel van het WZC St.-Elisabeth te Eeklo, in de kapel van het WZC Floordam te Melsbroek, in de Sint-Petruskerk te Ronse, in de Aldegondiskerk te Deurle, in de Sint-Willibrordus te Merksplas, in de inkomhal van het WZC Domino te Gent, de kruisweg in de Sint-Ghislenuskerk te Waarschoot, in de Heilig Kruiskerk te Zwijndrecht, in de Jan De Doperkerk te Afsnee en talloze andere werken in openbare gebouwen en privéwoningen in binnen- en buitenland.
Meermaals stelde ze tentoon in binnen- en buitenland. Een aantal van haar meest succesvolle tentoonstellingen waren Herfstfestival (1986) in Galerij Sanshika te Kobe (Japan), 50 jaar kunstglasramen Mestdagh (1998) in het museum van Deinze en de Leiestreek, Kunstglasramen Mestdagh (2000) in de St.-Adelbertabdij te Egmond-Binnen (Nederland), Flemisch art (2004) in het Jetro house te Tokyo (Japan), Scherven van licht (2006) in de Sint-Niklaaskerk te Gent, in de Adelbertabdij Egmond-Binnen, Nederland (2007), in de IJzertoren te Diksmuide (2007), in het CC Adelberg te Lommel (2008), “Breekbare Sacrale wervels” in de Protestantse kerk te Gent (2010), “Beeldend Glas” in het Maaltebruggenkasteel te Gent (2012), “Scherven van Licht”, Diocesaan Centrum ‘Groenhove’ te Torhout (2013).
VISIE VAN DE KUNSTENARES
Glasramen worden tot leven gebracht door het invallend licht en tevens zijn ze de lichtbron van mijn leven.
Glasramen maken, is schilderen met licht. De loodlijn is de bouwstaaf van de compositie. De glasscherf bepaalt de kleur. Het eeuwige, wijzigende licht wekt het geheel tot leven.
Mijn taak als glazenier vergelijk ik graag met de dienende opdracht van de architect, rekening houdend met de eigenschappen van de plastische en toegepaste kunstwereld. Een glasraam is kunst, maar daarnaast is het ook een onderdeel van de architectuur. Vandaar dat ik altijd blijf streven naar een perfecte integratie van het glasraam in de architectuur.
Zo kom ik tot een waaier van mogelijkheden, van creaties die religieus figuratief, geometrisch, vrij of lyrisch abstract kunnen zijn.
Mijn medium is mondgeblazen glas, een edele materie. Voor mij is het heel belangrijk een uitgebreid kleurenpalet te kunnen hanteren. Al mijn glasramen worden uitgevoerd in het glasraamatelier Mestdagh te Gent. Dit geeft mij als kunstenaar en ontwerper de kans grote monumentale opdrachten te aanvaarden. Bovendien bezitten we een kleurengamma van ca. 650 verschillende kleuren.
Wij streven er samen naar glasramen te maken die getuigen van artistieke begaafdheid en ambachtelijke vaardigheid.
Zowel brandglasramen, waar het kunstambacht zijn hoogtepunt bereikt, als glas-in-loodramen, behoren tot mijn uitvoeringstechniek.
De stijl van het ontwerp of de functie van het glasraam bepaalt deze keuze. Het boeiende is, dat elk glasraam een nieuwe uitdaging is om talrijke artistieke en ambachtelijke problemen op te lossen.
Glasraamkunst is een veeleisende maar toch zo’n boeiende kunst. Welk thema ik ook uitwerk, welk licht- en kleurregister ik ook bespeel, mijn creaties zijn zon, licht, gloed en droom, gevangen in een loden netwerk.
Ik definieer graag mijn glasramen, met de woorden van John Ruskin: “Geslaagde glasramen zijn makkelijk leesbaar, subtiel en eenvoudig van harmonie, sereen en intens, fonkelend als vlammende edelstenen.”
OVER HAAR KRUISWEG
Mijn kruisweg is een installatie van twaalf glas-in-loodpanelen waar de abstractie zijn hoogtij viert. Hier heb ik een creatie gemaakt waar ik de kijker de kans geef binnen te treden in mijn wereld van glas en kleur, en via één bewust gekozen zin uit de Bijbel laat ik voelen dat het om een kruisweg gaat .
Mijn keuze viel op twaalf momenten uit het lijdensverhaal van Christus, volgens de vier Evangelisten. Een op weg gaan naar het Licht vanuit een aanvaardingsproces van lijden, ik begin in de hof van Olijven en ik eindig met de Hemelvaart.
De filosofische achtergrond van mijn kruisweg is: dat ieder mens die lijdt en in zijn lijden’ licht’ kan ervaren. Eerst heel subtiel en gering en later wat meer. Door het lijden heen gaan we op weg naar het Licht. Mijn lieve papa was stervende in de periode dat ik mijn kruisweg uitvoerde. Elke keer troostte hij ons met de zin : "Ik ben niet bang, ik ga naar het Licht."
PRAKTISCH
De tentoonstelling is geopend op dinsdag, zaterdag en zondag in de maanden juli en augustus van 10 tot 17 uur behalve tijdens de kerkdiensten. In het weekeinde van 2 en 3 augustus werken we mee aan de creatieve kunsthappening Mon Mol Martre georganiseerd door de toeristische dienst van de gemeente Mol. De Sint-Pieter en Pauwelkerk is gelegen aan de Markt in het centrum van Mol.
Info via: Norbert Wauters, Markt 2, 2400 Mol; tel. 014 31 27 29 en norbert.wauters@skynet.be.
M.-Th. Swinnen Oude Molenstraat 84 2400 Mol tel 014/706970 mthswinnen@hotmail.com