Op 12 januari 2017 werd het startschot van de campagne ‘Retie (be)weegt’ gegeven.
Het doel van deze campagne was om, in samenwerking met Logo Kempen en een diëtiste, de
bevolking aan te zetten om gezonder te eten, meer te bewegen en minder te zitten.
En dit opzet is meer dan geslaagd: tijdens het infomoment kwamen meer dan 300 mensen
luisteren, waarna er zich 207 daadwerkelijk inschreven en onderworpen werden aan een BIAanalyse.
Ook de groepsmomenten, winkeloefeningen, kookdemo’s, fittesten en extra
beweegsessies werden telkens druk bijgewoond. Heel wat verenigingen en horecazaken
sprongen mee op de kar door hun beweegaanbod open te stellen of een gezond gerecht aan te
bieden.
Tijdens het slotmoment op donderdag 1 juni stelde schepen van Gezondheid, Kristel Pelckmans
samen met diëtiste Nadia Brans de resultaten voor:
RESULTATEN:
Start campagne: 207 inschrijvingen
Slotmoment: 170 deelnemers, 82 % van de deelnemers hield vol!
Gewichtsverlies: 484,5 kg of 2,85 kg per deelnemer
Vetverlies: 514,4 kg of gemiddeld iets meer dan 3 kg puur vet
Extra spiermassa: 79,6 kg of gemiddeld ongeveer een halve kilo spieren per persoon
BMI: daling van ruim 1 punt -> 10 % gezondheidswinst
De focus van de campagne lag niet zozeer op een groot gewichtsverlies. Belangrijker was het
bekomen van een gezondere en actievere levensstijl, ook voor mensen zonder overgewicht.
Vooral het vetverlies en de gewonnen spiermassa maken de campagne daarom tot een groot
succes. Om alle deelnemers en medewerkers te bedanken werd er afgesloten met een gezonde
receptie.
Het gemeentebestuur zal ook in de toekomst – in het kader van Gezonde Gemeente –
soortgelijke initiatieven ondernemen om een gezonde en actieve levensstijl te promoten bij haar
inwoners en personeelsleden.
Tot slot wensen we alle deelnemers nog heel veel succes en doorzettingsvermogen toe.
Volhouden is de boodschap, maar geniet vooral ook van de extra complimentjes en de
herwonnen vitaliteit!