Vermoedelijk vraagt maar de helft van de rechthebbenden in onze gemeente een verwarmingstoelage aan. Daarom roept het gemeentebestuur alle inwoners op om na te gaan of ze recht hebben op een verwarmingstoelage. Je (gezins)inkomen mag hiervoor niet hoger zijn dan een bepaald maximum. Wie vermoedt dat hij of zij aan de voorwaarden voldoet, dient een aanvraag in bij de dienst seniorenplus. Let op! Dit doe je binnen de 60 dagen na levering. Wil je meer informatie? Neem dan contact op via 014 33 16 00 of dienstseniorenplus@gemeentemol.be.
Omdat we de afgelopen jaren stelselmatig minder aanvragen voor verwarmingstoelage ontvingen, zet het gemeentebestuur extra in op communicatie om de rechthebbenden te bereiken. Zo werd er een folder gebust bij appartementen met een gemeenschappelijke ketel stookolie. Daarnaast bespreekt de sociale dienst de maatregel met hun cliënten.
De vzw Sociaal Verwarmingsfonds komt voor een deel tussen in de betaling van de verwarmingsfactuur van personen die zich in een moeilijke financiële situatie bevinden.
Het gaat om de factuur voor:
· huisbrandolie
· lamppetroleum (type c)
· bulkpropaangas
NIET voor:
· aardgas via aansluiting op het stadsdistributienet
· propaangas in flessen
· butaangas in flessen
Voor wie?
Alle inwoners die beantwoorden aan één van de volgende situaties:
· Categorie 1: Alle gezinsleden genieten de verhoogde tegemoetkoming.
· Categorie 2: Jouw gezinsinkomen valt onder een bepaalde inkomensgrens:
o Huishoudens met een jaarlijks bruto belastbaar inkomen lager of gelijk aan 19.566,25 euro, verhoogd met 3.622,34 euro per persoon ten laste. Er wordt hierbij rekening gehouden met het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen (X 3) van de onroerende goederen buiten de gezinswoning.
· Categorie 3: Je bent in collectieve schuldenregeling en kan het factuur niet betalen.
Hoe aanvragen?
Richt je aanvraag naar de dienst seniorenplus, bij voorkeur schriftelijk of per mail. Als dit niet mogelijk is, maak je een afspraak via 014 33 16 00 of dienstseniorenplus@gemeentemol.be. Cliënten van de sociale dienst, kunnen rechtstreeks bij hun eigen maatschappelijk werker terecht.
· Bezorg jouw aanvraag met volgende gegevens:
o Een ingevuld en ondertekend aanvraagformulier.
o Een kopie van de factuur of leveringsbon. Leveringsdatum, aantal liters en te betalen bedrag moeten zichtbaar zijn.
o Een kopie van je identiteitskaart (voor en achterzijde).
o Als je een aanvraag ondertekent voor een andere persoon, voeg je een bewijs toe dat jij in zijn/haar plaats mag ondertekenen. Dit mag een zelfgeschreven nota zijn die de rechthebbende ondertekent.
o Doe je een aanvraag voor categorie 3? Voeg dan een bewijs van de collectieve schuldenregeling toe.
· Een maatschappelijk werker kijkt na of alle voorwaarden vervuld zijn en vraagt bijkomende inkomstengegevens wanneer nodig.
· Wanneer jouw aanvraag volledig is, ontvang je een ondertekend ontvangstbewijs.
· De OCMW-raad neemt een beslissing binnen de 30 dagen na de aanvraag.
· De toelage wordt betaald binnen de 15 dagen na de beslissing.