De eerste aanmeldingsperiode voor het aanmeldingssysteem van de kleuter- en lagere scholen start op maandag 9 januari en loopt tot zondag 22 januari. Ouders met een kind dat volgend schooljaar voor het eerst naar school gaat en al oudere kinderen op school hebben, melden zich aan. Ook ouders die op een school werken, doen het nodige tijdens deze eerste aanmeldingsperiode. Het aanmelden gebeurt via www.gemeentemol.be/aanmeldenscholen.
Schoolkeuze en afstand tot de school vormen de belangrijkste objectieve criteria van het nieuwe aanmeldingssysteem. In Mol werken alle kleuter- en lagere scholen (gemeentescholen, Katholiek Onderwijs Mol en GO! – onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap) met één centraal aanmeldingssysteem. Dat betekent dat ouders via een website laten weten op welke school ze hun kind het liefst inschrijven.
Wanneer aanmelden?
Ouders met een kind waarvan al een broer of zus ingeschreven is op de school of die zelf op een school werken, hebben wettelijk voorrang. Zij melden aan tussen 9 en 22 januari via www.gemeentemol.be/aanmeldenscholen.
Alle andere ouders melden pas aan tussen 18 februari en 19 maart. Het tijdstip van aanmelden speelt geen rol, zolang je het maar binnen de juiste aanmeldingsperiode doet.
Wanneer schrijven ouders hun kind in?
Nadat alle aanmeldingen verwerkt zijn, informeert het gemeentebestuur de ouders over de school waar ze hun kind kunnen inschrijven.
Communicatie ouders
Alle ouders met een kind dat volgend schooljaar voor het eerst naar school gaat, ontvingen eind december een brief van het gemeentebestuur met de aanmeldingsdata. Bij de brief zat een brochure die stap voor stap uitlegt hoe het aanmeldingssysteem werkt en een antwoord geeft op de meest gestelde vragen. Deze info is ook terug te vinden op www.gemeentemol.be/aanmeldenscholen.
Waar kunnen ouders terecht met vragen?
Neem contact op met dienst onderwijs, Molenhoekstraat 2, 014 33 09 63 of onderwijs@gemeentemol.be.