De test van het nieuwe alarmeringssysteem op donderdagmiddag 3 april is uitstekend verlopen. Het systeem heeft in onze gemeente automatisch een verbinding gemaakt met 9 037 vaste lijnen en 247 mobiele toestellen. In 92% gevallen werd het telefoongesprek correct aangeboden, in 62% van de gevallen werd de boodschap beluisterd. Het systeem had in totaal 23 minuten nodig om alle telefoons uit te voeren.
BE-ALERT is een nieuw alarmeringssysteem dat de bevolking die rechtstreeks betrokken is bij een noodsituatie, sneller en duidelijker verwittigt en zo goed mogelijk informeert. In deze test was het de bedoeling om de verspreiding van een telefoonbericht over alle gekende nummers in onze gemeente uit te voeren. Aanvankelijk was ook het plan om een boodschap te verspreiden naar alle in het systeem geregistreerde e-mailadressen, maar deze test zal voor een later moment zijn.
Resultaten
Het systeem telde voor onze gemeente 9 037 vaste telefoonnummers en 247 nummers voor mobiele toestellen. In 92% van de gevallen werd het automatisch telefoontje correct aangeboden. Dit houdt nog verschillende opties in. Zo kan het zijn dat de telefoon rinkelde maar dat er niet werd opgenomen. Een andere mogelijkheid is dat de ontvanger opnam en al dan niet voldoende lang naar de boodschap luisterde. Soms stoot het systeem op een bezettoon. In andere gevallen belandt de boodschap op de voice mail of op een antwoordapparaat.
In 62% van de gevallen registreerde de computer dat de boodschap voldoende lang werd beluisterd. Deze boodschap omvatte een korte tekst met een computerstem waarbij duidelijk gemaakt werd dat het om een testoproep ging. Mensen werden met het telefoontje ook aangespoord om hun gegevens te controleren en aan te vullen op de website www.be-alert.be.
Snelle alarmering
In heel wat noodsituaties is een snelle verwittiging van de bevolking cruciaal. De manier waarop je verwittigd wordt hangt af van de beschikbare kanalen op gemeentelijk, provinciaal en nationaal vlak. Met BE-ALERT werkt het Crisiscentrum van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken aan de modernisering van de alarmeringskanalen. Mol is één van de pilootgemeenten om BE-ALERT in eerste instantie te testen en te evalueren.
Hoe word ik verwittigd?
Naargelang de noodsituatie, kan de overheid die instaat voor het crisisbeheer besluiten om een alarmeringsboodschap te sturen via de kanalen waarover zij beschikt. Om deze via BE-ALERT verzonden boodschappen te ontvangen, moet je vooraf inschrijven via www.be-alert.be.
Via deze inschrijving kan je bovendien verwittigd worden via:
·
spraakbericht op je vaste of mobiele telefoon
·
SMS op je mobiele telefoon
·
schriftelijke boodschap via e-mail
·
schriftelijke boodschap via fax
De overheden kunnen ook automatisch alarmeringsboodschappen sturen via hun Twitter- en Facebook-accounts. We raden je dan ook aan om bij een noodsituatie de officiële pagina’s van je gemeente, provincie of nationaal crisiscentrum te volgen.
Hoe inschrijven voor BE-ALERT?
1.
Surf naar www.be-alert.be.
2.
Klik onderaan op de knop ‘Schrijf u in’.
3.
Vul je gegevens in. Je kan meerdere contactgegevens invullen (GSM-nummers, vaste telefoonnummers, e-mailadressen, faxnummers, taalkeuze)
4.
Je gegevens worden enkel gebruikt voor een alarmering in geval van een noodsituatie.