TISP Mol en BMW Group werken samen

Studenten autotechniek van TISP Mol aan BMW Group Training Centre Foto: TVMol
donderdag, 25 februari, 2016

Studenten autotechniek van TISP Mol sleutelen dit schooljaar aan hun praktijkkennis met BMW Group

Om nóg meer jongeren aan te zetten om te kiezen voor de opleiding van autotechnieker, breidt BMW Group Belux zijn samenwerking met scholen met een zevende jaar Autotechnieken gevoelig uit. Dit jaar vervoegen elf studenten van TISP Mol en drie andere, bijkomende scholen de samenwerking in het kader van ‘geassocieerd onderwijs’ die de premium autobouwer heeft opgezet. 64 studenten leren zo rechtstreeks de praktijk kennen in het geavanceerde opleidingscentrum van BMW Group Belux én bij 35 BMW-, MINI en BMW Motorrad concessies.

 

Twee jaar geleden ontving BMW Group Belux voor het eerst de studenten van KTA Technica Halle, vorig jaar kwamen daar Technische Scholen Mechelen en Institut Saint-Joseph Etterbeek bij. De positieve feedback van zowel de leerlingen, de scholen als de concessiehouders waar de studenten bijkomende praktijkervaring opdeden, maakte dat er dit jaar vier scholen extra bij in het project stappen:             TISP Mol,      Scheppersinstituut Wetteren,       VTI Aalst en KTA Mobi Gent. In totaal zullen 64 studenten dit jaar deelnemen, wat meer dan een verdubbeling is ten opzichte van 2014-2015.

 

Als onderdeel van de samenwerking krijgen de leerkrachten didactische ondersteuning en worden er gezamenlijke initiatieven op nationaal, sector- en scholenniveau georganiseerd. Voor de studenten van elke school worden er telkens twee keer twee weken voorzien: in elke eerste week krijgen ze theorie en praktische demonstraties van één onderdeel autotechnologie, wat ze de week daarop dan telkens concreet kunnen toepassen als stagiair in een lokale concessie. Zo verzamelen zij zelf een heleboel praktische kennis en krijgt de concessie een directe meerwaarde in zijn team. De thema’s worden bepaald in overleg met de individuele scholen en worden gegeven met het meest moderne didactische materiaal van het opleidingscentrum van BMW Group Belux in Bornem.

 

Elf Molse studenten doen lokaal praktijkervaring op.

De elf studenten van TISP Mol startten enkele weken terug in het trainingscenter van BMW Group Belux in Bornem. Deze week hebben ze een laatste stageweek in een lokale concessie, waar ze hun kennis gaan toepassen in de praktijk. De studenten volgen een stage volgens hun interesse. Zo volgen acht studenten een stage naar auto’s toe, bij BMW concessies Beckers in Genk, Belien in Lommel, Belien in Neerpelt, G&A Motors in Turnhout, Sneyers in Herentals en Van Osch in Hasselt. Drie studenten kozen voor een motorfiets-gerelateerde stage en zijn aan de slag bij Dirk Meeusen Motoren Meerhout, Meeusen Motoren Antwerpen en Peter Beckers Motoren Genk.

 

“Dankzij de samenwerking met BMW, MINI én BMW Motorrad kunnen onze studenten kennismaken met de modernste technieken én komen ze rechtstreeks in contact met de praktijk. In combinatie met hun opleiding, hebben ze zo een ideale voorbereiding om hun carrière als automechanieker te starten. Dit is voor onze leerlingen een absolute meerwaarde die ze zich hopelijk nog lang zullen herinneren,” zegt Dirk Kenis, leraar autotechnieken van TISP Mol.

 

Succes in 2014-2015.

De feedback van de opleidingsverantwoordelijken van de deelnemende scholen van vorige jaren was uitermate positief. De opendeurdagen trokken meer geïnteresseerden, de inschrijvingen gingen eerder van start en er is zelfs een leerling die speciaal van school veranderde om in het nieuwe schooljaar deel te kunnen nemen aan dit project.

 

“De hele sector heeft nood aan extra, gekwalificeerde arbeidskrachten. Als BMW Group hebben we daarom beslist om te investeren in de toekomst. Net zoals de technologie in onze BMW’s en MINIs veranderd is, is ook de job van autotechnieker veranderd. We willen de jongeren laten ondervinden dat het een beroep met boeiende toekomstperspectieven is. Het is dan ook zeer bemoedigend te horen dat er bij de deelnemende opleidingen steeds meer interesse is.”, zegt Pierre De Cannière, Retail HR en Training Manager van BMW Group Belux.

 

URL: www.bmw.be / www.bmw.lu

www.MINI.be / www.MINI.lu

www.bmw-motorrad.be

Meer info: 
BMW Group Belux
Pieter De Wit Corporate Communications
32 3 890 97 09
Bron: 
BMW Group Belux Pieter De Wit Corporate Communications