In deze energiecrisis willen we onze inwoners informeren over alle maatregelen die de verwarmingsfactuur betaalbaar maken. Daarom zetten we extra in op communicatie om rechthebbenden te bereiken. Zo werd er een folder gebust bij appartementen met een gemeenschappelijke ketel stookolie, want ook zij kunnen een aanvraag indienen. Daarnaast bespreekt de sociale dienst de maatregel met cliënten.
De vzw Sociaal Verwarmingsfonds komt voor een deel tussen in de betaling van de verwarmingsfactuur van personen die zich in een moeilijke financiële situatie bevinden.
Het gaat om de factuur voor:
· huisbrandolie
· lamppetroleum (type c)
· bulkpropaangas
NIET voor:
· aardgas via aansluiting op het stadsdistributienet
· propaangas in flessen
· butaangas in flessen
Voor wie?
Alle inwoners die beantwoorden aan één van de volgende situaties:
· Categorie 1: Alle gezinsleden genieten de verhoogde tegemoetkoming.
· Categorie 2: Jouw gezinsinkomen valt onder een bepaalde inkomensgrens:
o Huishoudens met een jaarlijks bruto belastbaar inkomen lager of gelijk aan 20.763,88 euro, verhoogd met 3.843,96 euro per persoon ten laste. Er wordt hierbij rekening gehouden met het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen (X 3) van de onroerende goederen buiten de gezinswoning.
· Categorie 3: Je bent in collectieve schuldenregeling en kan de factuur niet betalen.
Hoe aanvragen?
Richt je aanvraag aan de dienst seniorenplus, bij voorkeur schriftelijk of per mail. Als dit niet mogelijk is, maak je een afspraak via 014 33 16 00 of dienstseniorenplus@gemeentemol.be. Cliënten van de sociale dienst kunnen rechtstreeks bij hun eigen maatschappelijk werker terecht.
· Voeg volgende gegevens toe:
o Een ingevuld en ondertekend aanvraagformulier.
o Een kopie van de factuur of leveringsbon. Leveringsdatum, aantal liters en te betalen bedrag moeten zichtbaar zijn.
o Een kopie van je identiteitskaart (voor- en achterzijde).
o Als je een aanvraag ondertekent voor een andere persoon, voeg je een bewijs toe dat jij in zijn/haar plaats mag ondertekenen. Dit mag een zelfgeschreven nota zijn die de rechthebbende ondertekent.
o Doe je een aanvraag voor categorie 3? Voeg dan een bewijs van de collectieve schuldenregeling toe.
· Een maatschappelijk werker kijkt na of alle voorwaarden vervuld zijn en vraagt bijkomende inkomensgegevens wanneer nodig.
· Wanneer jouw aanvraag volledig is, ontvang je een ondertekend ontvangstbewijs.
· De OCMW-raad neemt een beslissing binnen de 30 dagen na de aanvraag.
· De toelage wordt betaald binnen de 15 dagen na de beslissing.